„Bármit, amit megtehetsz, fogj hozzá. A merészségben zsenialitás, varázslat és erő rejlik.”
J.W.GOETHE
NÉVJEGY
LÁZÁR Zoltán
A több mint negyedszázada a fogathajtó világ meghatározó személyisége.
Hatalmas nemzetközi tapasztalat, versenyrutin és hajtókultúra jellemzi.
A világon egyedülálló módon hétszer a kettesek, kétszer a négyesek között világelső.
1995-2017 években 15 világbajnokságon startolt (9 kettes- és 6 négyes vb).
17 világ- és 4 Európa-bajnoki érmet nyert.
Kiemelkedő nemzetközi sikerei közé tartozik a világ egyik legrangosabb nemzetközi lovasversenyén (CAIO), Aachenben (GER) kivívott csapatgyőzelem és az egyéni második hely.
Négyszer volt az év lovassportolója.
A gazdasági, társadalmi és sportéletben, a fiatal lovasok nevelésében jelentős a szerepe.
Példakép.
A Állatorvostudományi Egyetem Lovastanár (Hippológus) Szak egyetemi lovas tanára, előadója.
A Papp László Budapest Sportarénában 2007 óta évente, nagy szakmai- és közönségsikerrel rendezett
Lovas Világkupa egyik főrendezője.
Családi vállalkozásban a domonyvölgyi Lázár Lovaspark társtulajdonosa;
több más vállalkozás tulajdonosa.
LÁZÁR Zoltánnal FEHÉR Károly beszélgetett
2017. augusztus 20., XVII. Kettesfogathajtó Világbajnokság, Lipica
„A magyarok elvesztették csapattársukat. Az élete egyik legjobb díjhajtását bemutató, a
világbajnoki címre is esélyes Lázár Zoltánt kizárták a versenyből” – írta a krónikás. Majd jött a döntés: nincs tovább! Kilencszeres világbajnokunk befejezte fogathajtó pályafutását.
Az okok messzire vezetnek…
Egyedülálló, korábban soha nem tapasztalt, megdöbbentő döntés volt! Ezidáig versenyeken a lovak fülvédő használata ellen senki, semmilyen formában nem emelt kifogást. Történhetett ez azért, mert az orrszíjjal a fülvédőt összekapcsoló elasztikus kapocs a ló fülének mozgását semmilyen módon nem zavarja, nem befolyásolja. Az kizárólag dekoráció és a lovak jólétét szolgálja. A szóban forgó vb-ig lényegében már lezajlott a versenyszezon. Az aacheni és több más nemzetközi versenyen, a négyes Eb-n és a lipicai kettes vb-n sok ló startolt, közülük többen a szóban forgó fülvédővel. Emiatt rajtam kívül egyetlen hajtót sem zártak ki.
A stewardoknak, akár a verseny előtt is lehetőségük lett volna arra, hogy figyelmeztessék a versenyzőket a szerintük szabálytalan fülvédő használatára. Nem tették, mert a rajtaütés, a kizárás elsöprőbb volt.
Megjegyzem, hogy lovaimat évek óta ebben az egyik legelfogadottabb márkájú fülvédőben hajtottam – a legcsekélyebb észrevétel nélkül.
Az csupán érdekesség, hogy a Nemzetközi Lovas Szövetség honlapjának kezdő oldalán a kifogásolt fülvédővel szerepel a ló. Az viszont önminősítő eset, hogy ezt a pontot, a nyilvánvaló félreérthetőség okán újra fogalmazták. Most már csupán öt hibaponttal és nem kizárással büntetik a hajtót!
Ez már a múlt…
Valóban. A lipicai vb okait, indítékait, azt, hogy mi, miért történt ma még tisztábban látjuk.
Levontam a tanulságokat. Lényegében ilyen felfogásban éltem át, dolgoztam fel az elmúlt évek történéseit. Nem nézegetek hátra. Előre tekintek! Fogathajtó pályafutásom bőségesen megadatott szépségeire emlékezem.
Jó egy éve Domonyvölgyben a segédhajtóddal beszélgettem. Azt mondta: „Amíg itt vannak a Zoli lovai meg a kamion, bízhatunk benne, hogy ismét starthoz áll.” Igaza lett?
Lovaimat nem a későbbi versenyzés gondolatával, hanem kizárólag érzelmi okokból tartottam meg. Szükségem volt rájuk a nem könnyű napjaimban is, akár hajtottam, akár nem.
Hogyan, milyen indítékok alapján döntöttél a visszatérés mellett?
Bátyámmal Vilivel, Tóth Tamás volt szövetségi kapitánnyal, a Szövetség elnökségi tagjával beszélgettünk és elég határozottan mondták, hogy fogathajtó sportunk jelenlegi helyzetében, meg a 2021. évi budapesti, jubileumi négyesfogathajtó Európa-bajnokság okán fontos lenne, hogy ismét bakra üljek, versenyezzek.
A válaszod?
Akkor ott hirtelen, érdemben nem válaszoltam. Persze folyton ott motoszkált a fejemben a gondolat. Mígnem egy reggel – szó szerint – arra ébredtem, hogy csinálnom, versenyeznem kell tovább.
Nagy elhatározás. Mire gondoltál, amikor így döntöttél?
Annyi sok felemelő élményt, szeretetet, elismerést, sikert kaptam a gyönyörű sportágamtól, hogy a magam szabta színvonalon vissza kell adnom belőle. Főleg a 2021. évi budapesti, jubileumi Európa-bajnokságon való szereplés, meg az a tény motivált, hogy a legutóbbi világbajnokságon – fogattörténelmünkben először – nem tudtunk három tagú, teljes csapattal startolni. Kötelességem segíteni.
A döntésemet Vili véleménye kétségkívűl erősítette. Ő nyilván más szemszögből, rengeteg tapasztalattal látta át a helyzetet. Biztat azóta is.
Édesapáddal, jó barátommal, az „Öreg Vilivel” sokat beszélgettem. Eredeti gondolkodású véleményvezér volt. Szeme és szíve volt a fogatsporthoz.Vajon most mit mondana, ha megkérdezhetnéd a döntésedről?
Bíztatna! Kritikus volt velünk, de mindig, mindenben támogatott bennünket. Optimista volt. Azt mondaná: mi az, hogy ennyit mérlegelsz? Csinálnod kell. Dolgozz rengeteget, úgy mint korábban, sikeres lesz a visszatérésed.
Tudom, hogy fentről figyel, támogat és rengeteg erőt küld.
Mostanában is többször jártam a gyönyörű új versenyistállótokban. Örömmel láttam világbajnok lovaitokat. Néhány új szerzeményeddel viszont be kellett mutatkoznunk egymásnak. Hol tart a fogatépítés?
Vili 2015. évi fábiánsebestyéni világbajnoki fogatából a kitűnő Alit és Cornert a lipicai vb-n is hajtottam. Ők változatlanul alap lovaim. Hozzájuk vásároltam több ígéretes, elsősorban pej, részben fekete színű lovakat.
A négyesfogathajtásban különösen nehéz, nagy szakértelmet követel a fogatépítés, mert itt hét élőlény – a hajtó, a segédhajtó és a négy ló munkáját kell összehangolni.
A kétszeres világbajnok társad Nyúl Zoltán mondta, „ha jó lovat látsz, vedd meg, mert a pénzt elvered, a ló meg megmarad.”
Nyuszira oda kell figyelni, mert ért a lovakhoz, tenyésztő is, de azért a lóvásárlás – ahogy ő is tudja – nagyon összetett, felelősségteljes feladat.
Nyilván azért, mert a jó fogatló értékmérő tulajdonságai rendkívül összetettek.
Ráadásul az olyan fontos képességek, mint a gyorsaság, az ügyesség, a vonóerő, az állóképesség, vagy akár a trenírozhatóság, nem mindig öröklődnek jól. Tehát a genetika, az ősök tulajdonságaira alapozott kiválasztás lóvásárláskor – bár érdemes figyelembe venni – nekünk gyakorló fogathajtóknak nem a legjobb megoldás.
E helyett a versenyteljesítmény az igazán mérvadó. Rengeteg versenyen, istállókban, küllemi szemléken, felszerszámozva és anélkül, szavatosság mellett néztünk körül, kerestük a nekünk való lovakat. Lóhoz értő barátaimmal, állatorvosokkal, nem elhamarkodva vásároltunk újakat, a meglévőink mellé. Mindegyik lovam más-más egyéniség. Egyre ígéretesebben összeszoknak.
Új kicsival készülsz…
Ahogy a Forma-1 világában fejlesztik, korszerűsítik az autókat, ugyanezt teszik a fogatkocsik konstruktőrei is. Ezt a munkát titkok övezik, ezért csupán annyit: készülnek az új kocsijaim.
Hogy néz ki most egy tökéletes munkanapod? Nem lehet egyszerű a fogatos felkészülésedet az üzleti életeddel, elfoglaltságaiddal összeegyeztetni.
A fix szerdai napunkon az üzleti dolgainkat intézzük, tárgyalunk, szervezünk. A többi nap, pontosan meghatározott ütemterv szerint a lovaimé. Ezt a munkámat Bégányi Csaba, egykori fogathajtó, a segédhajtóim és a lovasparkunk személyzete segíti.
Bízom munkatársaimban. Felkészült, elkötelezett, sikerorientált társaság. Egy hullámhosszon vagyunk.
Van példaképed? Kinek a hajtóstílusa áll legközelebb Hozzád?
Szerencsésnek tartom magam, hogy a magyar fogatsport legnagyobbjaitól, példakép versenyzőitől leshettem el a mesterfogásokat, s vannak olyanok, akikről a régi képek, felvételek alapján tanulhattam.
Abonyi Imre dinamizmusa, Kádár László eleganciája és mindkettőjük korukban utolérhetetlen szárkezelése, idomító- és szerszámozási művészete, a váratlan helyzetek okos, bravúros megoldása lenyűgöző mérce a számomra.
Példaképért nem kell messzire mennem. Sportbeli, emberi tulajdonságai és teljesítménye okán bátyám Vili az!
Sikeres ember vagy. Hogy fogadod a sikert?
A sikernek örülni emberi tulajdonság. A helyén kezelt siker új energiákat mozgósít, önbizalom növelő, még jobb eredményekre sarkall, nagy hajtóerő.
Mikor és miért voltál leginkább magad alatt?
A kudarcból, saját hibáiból tanulhat legtöbbet az ember, ha megalapozott és nem érzelmektől vezérelt ez elemzése.
A siker és a kudarc az egész élet, így a fogathajtás velejárója. Egész pályafutásom alatt igyekeztem a lehető legtöbbet megtenni a sikerért, ám, ha mindezek ellenére sem jött össze, azt nem éltem meg kudarcként. A kudarc – történjen az bárkinek a hibájából is – a sikerhez hasonlóan új energiákat hoz felszínre
2021. augusztus. Bő másfél év van a budapesti Eb-ig. Milyen programot tervezel? Itthon és külföldön hol léptek fel?
Ez a fogatom felkészültségi állapottól függ. A 2021. évi Európa-bajnokságra való felkészülésemre összpontosítok. Terveink szerint április első napjaiban edzőtáborozunk, majd május 1-3-án Mezőhegyesen startolunk. Ezt követően Mélykút, Vecsés szerepel programunkban.
Külföldön, esetleg a júniusi aacheni versenyen indulhatunk.
Profi vagy. Mi a profizmus?
Elsősorban elkötelezettség, céltudatosság. Az akarat, a kitartás, a motiváltság, a jó menedzselés, a pontosság, a türelem, a fifika, a vagányság, a szerencse, a versenyzőtársak ismerete, a környezet, a gének adják a profizmus alapjait és jó időben, jó helyen kell lenni. A lehetőségeket és a reálisan megvalósítható terveket egyensúlyban kell tartani. Mindezek mellett a kifogástalan csapatmunkában, a lovaimmal és a segédhajtóimmal kialakított összhangban hiszek. Az ő „megérzéseik” számomra és a sikerhez fontosak.
Ne dolgozz, ne versenyezz szokványosan, szól a megszívlelendő intelem. Okosan, nyugodtan kell választani a szükséges és a lehetséges között.
Most mi a szükséges és a lehetséges?
Balczó András, a valaha élt egyik legnagyobb sportember szerint: „nem azzal kell odaállni a starthoz, hogy győzzek – bár akarni kell – hanem, hogy a befektetett munka arányában, az adott pillanatban a maximumot nyújtsam. Mosolyogva kell szenvedni.” Ez a célom, ilyen felfogásban dolgozunk.
Mi az, amit másként csinálsz, mint eddig?
Szinte mindent elfogadok eddigi pályafutásomból. Nem hagytam felgyülemleni a gondokat, a hibákat. Nem utólag okoskodtam, frissiben átgondoltam és korrigáltam a történteket.
Sikeres pályád legnagyobb élménye?
Legfelemelőbb, semmi máshoz nem hasonlítható élményem hazai világbajnokságokon a hozzáértő, buzdító, támogató közönség előtt, felfokozott hangulatban hajtani; könnyes szemmel csodálni a felkúszó nemzeti lobogónkat és énekelni a magyar himnuszt. Kétszer Kecskeméten és Fábiánsebestyénben volt részem benne. Eddig…
Lehet, hogy ezek mellett nincs az az egyetlen felejthetetlen élményem, mert így együtt tele van szebbnél szebb csodákkal. Olyanokkal, amilyenekről gyermekkoromban, Fülöp Sándor, Bárdos György, Muity Ferenc közelében, a hetényegyházi tanyánkon álmodni sem mertem. Az igazi élményem az, ahogy Vilivel együtt éltük meg versenyeinket, sikereinket. Az akadályokat járva beszéltük meg a taktikát, választottuk ki a legjobbnak ígérkező útvonalakat.
Együtt, egymásért is gondolkodunk, rezdülünk. Egymásból merítünk erőt.
Akkor a legnagyobb élményed következzen a jövő évi budapesti, jubileumi Európa-bajnokságon himnuszunkkal?
A jó Isten adja, hogy úgy legyen!
Fehér Károly
Fotó: Váraljai Zoltán